Jeśli chcemy, by nasz sklep dobrze prosperował i miał wysoką sprzedaż, musimy zadbać o wiele aspektów takich jak skuteczny marketing czy wysoka jakość produktów. Jednak większość z nas zapomina o tym, jak ważną rolę odgrywa oświetlenie sklepu. Jeśli je nieumiejętnie rozplanujemy, zamiast przyciągać klientów, będziemy ich zniechęcać. Przedstawimy kilka najczęściej spotykanych błędów oświetleniowych w sklepach.
Oświetlenie nie uwzględnia ekspozycji towaru
Otwierając sklep, mamy wrażenie, że projekt oświetlenia został przygotowany prawidłowo i wszystkie produkty są wyeksponowane przez światło lamp. Problem pojawia się jednak w sytuacji, kiedy nasza ekspozycja towarów ulega zmianie. Po zmianie położenia towaru może się okazać, że jest on niewystarczająco oświetlony. To może wpłynąć na decyzje klientów, którzy albo nie zauważą danej grupy produktów, albo pomyślą, że jest to towar niższej jakości. By uniknąć tego typu sytuacji, można zastosować oświetlenie typu downlight marki Lugstar. Możemy także zastosować projektory montowane na szynoprzewodach, dzięki którym położenie źródeł światła będziemy mogli dopasować do aktualnego wystroju sklepu.
Zbyt mała ilość światła
Zdarza się, że właściciele sklepów, zamiast stawiać na oświetlenie ogólne, wolą montować oprawy akcentujące produkty na półkach. Jeśli będzie to nieumiejętnie zaplanowane, okaże się, że w pomieszczeniu będzie za ciemno. Zbyt ciemne pomieszczenia niekorzystnie wpływają na komfort klientów, którzy przez małą ilość światła nie będą mogli dostatecznie zapoznać się z naszą ofertą i sprzedawanym towarem. Jeśli chcemy w sklepie stworzyć przytulny, intymny klimat, skupmy się na stonowanym wyposażeniu i łagodnej kolorystyce wnętrza.
Nieodpowiednie oddawanie barw źródeł LED
Jeśli oświetlenie nie oddaje prawidłowo kolorów, klient nie jest w stanie określić różnic pomiędzy odcieniami, a przez to nie może dokonać wyboru słusznego z jego oczekiwaniami. Efektem tego jest ryzyko nieodpowiedniej ekspozycji produktów oraz problem w przeglądaniu oferty sklepu przez klientów. Wszystko to skutkuje tym, że nasz potencjalny klient opuści sklep i uda się do punktu, w którym znajduje się oświetlenie bardziej odpowiadające dziennemu światłu. Oświetlenie zbliżone do światła dziennego i o wskaźniku oddawania barw nie mniejszym niż Ra=80 sprawi, że wszystkie kolory będą autentyczne oraz łatwe w rozróżnieniu.
Mieszanie temperatury barw
Do mieszania temperatur barwowych dochodzi w momencie, kiedy wymieniamy zepsute źródła światła. Jeśli dotychczas w sklepie mieliśmy oświetlenie o parametrze 4000 K (barwa dzienna), a nowe elementy oświetlenia będą miały 3000 K (barwa ciepła biała), przyczynimy się do tego, że nasz system oświetleniowy nie będzie spójny. Oczywiście ma to wpływ na komfort klientów oraz pracowników, więc nie możemy dopuszczać do takich sytuacji.
Niedoświetlona witryna
Musimy pamiętać, by witryna, która ma zachęcać klientów do zajrzenia do sklepu, była jaśniej oświetlona w porównaniu do reszty sklepu. W przeciwnym razie nie zainteresujemy klienta naszą ofertą, a prezentowane produkty na witrynie będą się prezentować mało atrakcyjnie. Oświetlenie tej części sklepu odpowiada za kompleksowe budowanie wizerunku naszej marki. Do oświetlenia witryny możemy zastosować naświetlacze, które podkreślą ekspozycję lub reflektory Lug Robin.
Brak redukcji olśnienia
Ze zjawiskiem olśnienia mamy do czynienia wtedy, kiedy światło z oprawy znajduje się w polu widzenia człowieka i go oślepia, powodując dyskomfort. Ma to bardzo niekorzystny wpływ na klientów sklepu, którzy stają się zdekoncentrowani oraz nie mogą w pełni zapoznać się z produktami. Niestety brak redukcji olśnienia sprawi, że nasi klienci o wiele szybciej będą opuszczać sklep. By uniknąć olśnienia, należy stosować oświetlenie o odpowiedniej budowie, które posiadają kąt ochrony oraz rastry zabezpieczające przez tym zjawiskiem. Musimy także pamiętać, by nie ustawiać kierunku świecenia reflektorów punktowych w stronę klientów i w kierunku płaskich, odbijających światło powierzchni typu lustra.
Oświetlenie w sklepie to ostatni aspekt, o którym myślimy w kontekście sukcesu naszej firmy. Okazuje się jednak, że barwa światła, jego natężenie i rodzaj zastosowanego oświetlenia ma ogromny wpływ na komfort naszych klientów. Unikając powyższych błędów, możemy stworzyć dobrze oświetlony sklep, który będzie zachęcał do zrobienia w nim zakupów.